tiistaina, maaliskuuta 30, 2004

Miksei kukaan kertonut?

Likinäköisenä ihmisenä olen kantanut silmälaseja nenälläni kohta kymmenen vuotta. Aina ajoittain on tullut mieleen piilolinssien hankinta, mutta olen kuullut niin paljon vasta-argumentteja, että olen jättänyt väliin. Ovat kuulemma työläät, epämukavat, kalliit ja vieläpä turhamaiset. Sukellusharrastukseni kautta päädyin kuitenkin sellaiset hankkimaan, kun jostakin kuulin että kertakäyttöiset linssit ovat veden alla kätevämmät kuin vahvhuuslinsseillä varustettu maski (perusteluja en enää muista). Muutaman viikon olen näitä nyt sitten käytellyt ihan arkenakin, ja täytyy sanoa että olisinpa löytänyt nämä aiemmin! Epämukavuutta en ole huomannut muuten kuin hyvin lyhyen aikaa pistettyäni linssit paikalleen. Paljon peloteltu paikalleen asettaminen ja pois ottaminen on ihan yhtä helppoa kuin sankalasienkin päähän laittaminen kunhan pari kertaa ensin tupeltaa ja harjoittelee. Sankalaseihin verrattuna nämä ovat päässä mukavat ja kevyet, eikä niitä tarvitse jatkuvasti olla tökkimässä ylös nenälle (jostakin syystä lasit ei pysy mulla koskaan päässä vaikka niitä kuinka sovittaisi ja taivuttelisi). Niitä voi pitää päässä urheillessakin, mikä helpottaa esim. sulkapallon pelaamista huomattavasti. Mikä parasta, ne eivät rajoita näkökenttää, joten näen taas ensimmäistä kertaa 10 vuoteen kunnolla "stereona". Se on kaltaiselleni suuntavammaiselle iso etu. Plussana mainittakoon vielä, että aurinkolasien valinta ei ole enää sidottu vahvuuksiin tai silmälasien muotoon. Varmaankin nämä näyttävät vielä nurjat puolensa, kunhan alkuinnostus laantuu, mutta ainakin toistaiseksi olen ehdottomasti piilareiden kannalla. Ulkonäköseikoista sen verran, että melkeinpä pidin naamastani enemmän lasit päässä. No kaikkea ei voi saada.

Olo on vähän niinkuin olisi 10 vuotta heittänyt elämästään hukkaan kävellessään putkinäkö päällä (en tiedä ovatko muut rillipäät huomanneet tätä ärsyttävää näkökentän kapenemista). Toki muistakin syistä, mutta siitä enemmän joskus ;) Leikkaukseen en kyllä vielä mene, siihen olen liian taikauskoinen.

Ei kommentteja: